levegőből ás a szakkör (?!)

történt egyszer, hogy némi hírverést csapattam egy érdekes megfigyelés körül... így született a blog neve. nem tőlem, ráadásul a teljes értelmetlenség határát súrolja. úgyhogy igyekszem inkább kisütni valami értelmeset belőle... vagyis - közérthetőbben - a légirégészetből!

Copyright

Az oldalon megjelenő tartalmak(képek és szöveg) bármilyen utánközlése, sokszorosítása és elektronikus tárolása a szerző engedélye nélkül tilos. Minden jog fenntartva.

Időjárás előrejelzés (www.időkép.hu)

Időjárás előrejelzés

Pilóta nélküli légi jármű rendszerek (UAV) szakmai konferencia, avagy kit szolgáljanak a robotok?

2013.04.06. 13:25 légipék

2013. március 28-án rendezte meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Légügyi Hivatal az UAV eszközök szakmai konferenciáját Budapesten. Hogy a téma apropóját mi adta, az attól függ, kinek a szemszögéből közelítünk. Ránézésre minden érintett képviseltette magát és érdekeit, viszont csak remélni tudom, hogy a konferencia mottója (ésszerűség – nemzeti érdek – jogszerűség) szerint alakul a terület szabályozása.

UAV_konf_480.jpg

Légirégészeti szempontból ugyanis nem elhanyagolható, hogy mi lesz a szabályozási kérdés eredménye, hiszen ezek a pilóta nélküli repülő eszközök (UAV) fontos részét képezhetik a jövőben a kutatásoknak. Ezt látjuk itthon, és a nyugati országokban is. A kérdést viszont az teszi igazán fontossá, hogy ennek a technológiának az első eredményei alapján élvonalbeli, úttörő szerepet is játszhatunk.

Gondoljunk csak arra, hogy az első multirotoros kopterek Magyarországon már évekkel ezelőtt eredményeket értek el a régészetben, távirányítású repülőkkel pedig több légirégészeti felderítési kísérlet is volt. Az UAV eszközök tehát számos téren bizonyítottan helytállnak, dokumentációban játszott szerepüket pedig külön is szeretném kiemelni. Saját példaként villakutatásunk felderítési és dokumentációs eredményeit idézném.

A konferencia természetesen nem a légirégészeti igények, inkább a terület szabályozatlansága, valamint a katonaság eredményei felől közelített az UAV eszközökhöz. Ez a résztvevőkön is tükröződött. A rendezvényen döntően katonák és hivatalnokok vettek részt, „amatőrök” sajnos csak igen kis számban képviseltették magukat. Ez számomra azért volt furcsa, mert a kutatásainkon keresztül látható, hogy viszonylag széles körben foglalkoznak civilek is a technológiával Magyarországon, mely akkor is figyelemre méltó, ha nem azzal a szervezettséggel, nem azzal a céllal, és még kevésbé olyan anyagi háttérrel végzik tevékenységüket, mint például a katonaság. 

IKRAN-METEOR_480.jpgA METEOR 3 MA és az IKRAN katonai UAV-k.


Az előadások egyik oldalról a Magyar Honvédség alkalmazott eszközeit és eredményeit taglalták. Ehhez kapcsolódóan megtekinthetők voltak a birtokukban levő eszközök is, az izraeli fejlesztésű SKYLARK I-LE könnyű felderítő UAV, a METEOR 3 MA célrepülő, és a tavaly bemutatott IKRAN könnyű felderítő UAV is. Mellettük a BHE Bonn Hungary Electronics Ltd. is bemutatta polgári célokra szánt fejlesztését (BXAP15 UAV).

A bemutatott eszközök közösek abban, hogy szinte teljes körű hatósági engedéllyel is rendelkeznek, habár a terület – hiszen ezért jött létre a konferencia – még szabályozatlan. Ennek megfelelően a jogi háttérről szólt számos előadás.

SKYLARK_kezelo_480.jpgA SKYLARK "távirányítója"


A szabályozás azért is problémás kérdés, mert a hagyományos repülőkkel ellentétben itt olyan eszközökről van szó, melyek kockázati tényezőt jelenthetnek a légi forgalomban és lezuhanás esetén is, viszont személyzet nélkül tartózkodnak a levegőben, s így repülési tulajdonságaik más paraméterek alapján értékelhetők (pl.: kialakításuknál nem kell figyelemmel lenni a szervezetre ható terhelésekre, pilótának tekinthető-e az irányítószemélyzet, stb.). Ebből kifolyólag akár teljesen új normarendszert is be lehetne vezetni engedélyezésükkel kapcsolatban.

A fő kérdés természetesen a repülésbiztonság. Ma már az „amatőrök” által épített, fejlesztett UAV-ok is képesek nagyobb magasságban és távolságra repülni, alapvetően kis méretük miatt viszont szinte lehetetlen repülőről észrevenni őket. Üzemeltetésük szabályozatlanságából kifolyólag pedig nem is jelentik be repülésüket a légi irányításnak, s a radaron sem jelennek meg (nincs transponderük). A konferencia szerint a katonaság és a polgári igények is az UAV eszközök számának növekedése felé mutatnak, mely növeli a balesetek esélyét, s így a terület szabályozása tényleg szükségesnek tekinthető.

BXAP15_480.jpgBXAP15 típusú UAV és az irányító panelek


Repülésbiztonsági oldalról viszont komoly fejlesztések vannak a területen. Egyes előadásokban ezekről is szó esett. Amellett, hogy – már „amatőr” szinten is – telemetria adatok széles spektrumát rögzítik és továbbítják az UAV-k, valós idejű video-kapcsolattal is irányíthatók, GPS alapú navigációval rendelkeznek, vagy – katonai társaikhoz hasonlóan – akár előre programozott útvonalat is képesek berepülni és önállóan leszállni, fejlesztések zajlanak például az ütközések automatikus elkerülésére is. A hallottak és tapasztalatom alapján viszont olyan benyomásom volt, mintha ezektől az eszközöktől hatványozottan többet várnának el hivatalos oldalról, mint az ember vezette légi járművek esetében. Még úgy is, hogy UAV esetén a „pilóta” természetesen nem a saját bőrét viszi a vásárba.

Összességében az előadások a kérdés fontosságához képest kissé felületesnek tűntek számomra. Kevés esetben hangoztak el mélyenszántó gondolatok, vagy a szabályozási irányt jól mutató kezdeményezések. „Amatőr” oldalról pedig csupán a Magyar Modellező Szövetség elnökének sajnos teljesen nem ideillő, akár károsnak is tekinthető előadására került sor, mely remélhetőleg nem viszi félre a szabályozás civileket, munkát végző vállalkozásokat érintő fontos kérdéseit.

A katonás rend szerint zajló konferenciát hozzászólások, vita tehette volna színesebbé, de erre – legnagyobb sajnálatomra és a programterv ellenére – nem került sor.  A zárás előtt mindössze negyed órában és előzetes jelentkezés alapján mondhatták el néhányan a témával kapcsolatos véleményüket, aggályaikat. Igazi vita nem alakulhatott ki, így mindenki maga vonhatja le a számára fontos tanulságokat, mely nem biztos, hogy egyezik a bulvár megfogalmazású, de a hallottak tükrében mégis igencsak hivatalosnak tekinthető állásponttal.

A magam részéről remélem, hogy az érintettek tényleges bevonásával, a repülésbiztonságot szem előtt tartó és a széleskörű innovációt elősegítő szabályozás születik.



1 komment

Címkék: konferencia légirégészet drón törvényi szabályozás UAV

A bejegyzés trackback címe:

https://legiregesz.blog.hu/api/trackback/id/tr355203955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vbnhu 2013.04.28. 00:34:53

Türelmesnek kell lenni, már az is nagy szó, hogy ennyi a szakmában tevékenykedő ember elment és reprezentálta az itthoni UAV fejlesztőket. De valóban jobb lett volna egy kicsit több és kötetlenebb hozzászólás, reméljük legközelebb!
süti beállítások módosítása